De uitslagen van de Bondsfotowedstrijd 2016

Zondag 20 mei 2016 werden de uitslagen van de Bondsfotowedstrijd bekend gemaakt.
De uitslagen zijn hier in PDF te downloaden:
Uitslag clubs met fotoscores in PDF formaat
Uitslag individuele foto’s in PDF formaat
En de foto’s van de topclubs en de fotografen die een sticker kregen zijn hier te bekijken:
Naar de fotogalerie van de Bondsfotowedstrijd 2016

De Bondsfotowedstrijd wordt weer in het voorjaar van 2017 georganiseerd.


Juryrapport Bondsfotowedstrijd 2016

Juryvoorzitter: Rob ’s-Gravendijk
Jury: Pieter van Leeuwen,
Hans van Weelden, Diana Bokje

Foto: René van Rijswijk

Foto: René van Rijswijk

Zoals juryvoorzitter Rob ’s-Gravendijk altijd zegt: “De Fotobond is een tuin waarin alle bloempjes mogen bloeien”. Nergens komt dit beter tot uitdrukking dan tijdens de Bondsfotowedstrijd. Met een grote diversiteit was het een feest voor ons om te mogen jureren. Deze diversiteit komt goed tot uitdrukking in de winnende serie. De serie van Fotokring Polderlicht bevat zowel natuurfotografie, macrofotografie, straatfotografie als portretfotografie. Een club met oog voor de totale rijkdom van de fotografie. Fotografie van hoog niveau, maar opvallend genoeg maar twee bronzen stickers binnen deze club. Maar wel een gemiddeld cijfer van rond de acht, wat de club een welverdiende eerste prijs opleverde.

Foto: Jaap Hijma

Foto: Jaap Hijma

Waar vielen de stickers dan wel, zult u zich afvragen. De enige gouden sticker viel in de categorie straatfotografie. Een filmische opname van Jaap Hijma in de straten van New York die de jury sterk deed denken aan het werk van fotograaf Bas Losekoot. Tussen de bronzen stickers prijkt één stilleven met de ingetogenheid van een klassiek stilleven waar de moderne kleuren vanaf spatten. Overige bronzen stickers vielen in de categorie portretfotografie. De jury lette bijzonder op verbeeldingskracht, beleving en geloofwaardigheid. Deze kenmerken hebben we deze keer meer gezien in de portretfoto’s dan in andere genres. Waar het in veel genres lastig bleek om boven het maaiveld uit te steken, lukte dit de portretfotografen wel. Hoewel we erg fraaie landschappen en macrofotografie voorbij zagen komen en er veel achten in deze categorie zijn gevallen.

Als jury denken wij dat er voor veel fotografen nog veel winst valt te halen tijdens de fotobewerking. Photoshop heeft steeds minder geheimen, maar de toepassing van de diverse gereedschappen is vaak zinloos of overdreven. We zagen veel onnatuurlijke plakranden, overdreven verzachten of verharden, over de top HDR, bovenmatig en overdreven doorgedrukte wolken en korrel. Subtieler gebruik van deze tools kan de inhoud en vorm van de foto’s zeker versterken. Ook willen we een kleine waarschuwing geven voor de zogenaamde prefab originaliteit van Instagram plug-ins. Een creativiteit die inmiddels is ingehaald door de massa. Veel extreme nabewerkingen streefden hun doel voorbij. In gevallen waar het functioneel was keken we er met andere ogen naar. Door zelf te kijken en je eigen creativiteit te benutten kun je je echt onderscheiden.

Tenslotte willen we nog even stilstaan bij de clubcultuur. In sommige clubs zie je een duidelijk effect van de manier waarop foto’s worden besproken. Bij enkele clubs leidt dit tot veel gelijksoortig werk met hetzelfde gebruik van vormelementen. Bij andere clubs zien we dat diepgaande fotobespreking heeft geleid tot een persoonlijke en inhoudelijke zoektocht met als resultaat foto’s met veel verbeelding- en zeggingskracht. Een positieve ontwikkeling binnen de Fotobond.

De jury