Uitslag Foto Online 2015, 2e editie,
‘Beeldbewerking’

De jury bestaande uit Miep de Vries, Ab van Daalen en Wim Jenniskens (allen lid van de Landelijke Groep Creatief) heeft zich gebogen over 175 inzendingen. Hun verhaal vertellen ze dadelijk.
Het aantal inzendingen viel ons wat tegen. Was de opdracht zo moeilijk? Lag het aan de verwarring die ontstaan was door invoering van het divisiesysteem? Of is dit toch een genre voor specialisten in onze fotowereld?  Ik hoop het laatste.
Er passeerden totaal gecreëerde beelden naast redelijk eenvoudige fotobewerkingen. Verbazend tot welk een vaardigheid mensen hier gekomen zijn. Ik weet ook dat er mensen zijn die dit geen fotografie meer vinden. Toch zijn het allemaal beelden en is fotografie het uitgangspunt.
Het divisiesysteem heeft nogal wat stof op doen waaien. Nogmaals wil ik onderstrepen dat het niet de bedoeling was dat de fotografie zou worden ingedeeld in inhoudelijke en esthetische fotografie, het is een manier van jureren waarbij de nadruk verschillend wordt gelegd. Evaluerend kunnen we wel zeggen dat wij hier ook niet gelukkig mee zijn. Met de Taakgroep Opleidingen & Sprekers en het bestuur vindt overleg plaats hoe we jureringen zo eerlijk mogelijk kunnen laten verlopen en hoe elke soort fotografie ook een kans moet krijgen binnen onze Fotobond, immers: “In het tuintje van de Fotobond moeten 1000 bloemen kunnen bloeien.”

Rob ’s-Gravendijk

Algemene indruk door Miep de Vries.
Deze wedstrijd was de eerste keer in het circuit van de Fotobond dat het getolereerd werd en eigenlijk een must was om het beeld te bewerken. Sinds het gebruik van de computer binnen de fotografie waren vooral de dokawerkers overal tegen en vond men bewerkte fotografie op de computer niet acceptabel.
En dan in 2015 deze wedstrijd.
Als jurylid was ik echt heel nieuwsgierig, maar het viel wat tegen. Natuurlijk waren er een aantal perfecte fotobewerkingen bij. Soms leverde de bewerking een goed en mooi beeld op en was het verhaal duidelijk.
Slechts een paar beelden zijn blijven hangen op mijn netvlies.
Duidelijk veel beelden bleven steken in de experimentele fase. En met een wedstrijd moet je nu eenmaal het achterste van je tong laten zien!
En of je meegedaan hebt of niet, kijk ernaar en neem de moeite om kritisch te bedenken welk beeld je er zelf van zou maken. Een geweldig beeldenveld ligt dan binnen je mogelijkheden, doe er wat mee! De Fotobond is gelukkig op een goede weg met alle nieuwe activiteiten en wij staan klaar om te helpen. De Landelijke Groep Creatief wil graag laten zien waar de leden mee bezig zijn. Mocht je belangstelling gewekt zijn neem dan contact op.

Miep de Vries AFIAP
coördinator Landelijke Groep Creatief.

Goud* en Goud
Met name in verhalende zin en qua esthetiek steken een tweetal beelden boven de andere inzendingen uit, namelijk ‘Zwanenmeer’ en ‘Ada en Eva’
De uitwerking van deze beelden is verder zodanig dat deze de kwalificatie ‘Goud’ en ‘Goud+’ hebben gekregen. Enkele andere beelden hebben bij individuele juryleden ook hoog gescoord, maar in de totaalscore steken deze twee beelden er overtuigend bovenuit.

Goud*, Jeroen van Elderen, ‘Zwanenmeer’

Foto: Jeroen van Elderen

Dit fraaie beeld lijkt in eerste instantie een sprookjesachtige fotoset. Het model staat klaar, maar toch zie je niet wat de jongeman vasthoudt in zijn handen. Het brengt de kijker in verwarring, want wat gebeurt er eigenlijk?
De fantastische sfeer van de achtergrond werkt optimaal mee om het sprookjesachtige karakter te ondersteunen. Het totaalbeeld is prachtig gecomponeerd.

Goud, Marcel van Balken, ‘Ada en Eva’

Foto: Marcel van Balken

Dit beeld geeft een andere sfeer dan dat je van het paradijs van Adam en Eva zou verwachten. De slang en de appel zijn duidelijk aanwezig en refereren aan het bijbels verhaal.
De zondvloed lijkt zich al aan te dienen, maar Adam en Eva zijn inmiddels Ada en Eva geworden, een duidelijke referentie aan de huidige tijd.
Het beeld geeft weinig hoop dat dit verhaal beter afloopt dan in het paradijs van Adam en Eva, de uitwerking toont een dreigende wereld.
Het beeld is geen suggestie van de werkelijkheid, maar een plaat die ook hier de beschouwer aan het denken moet zetten. Fraai uitgewerkt.

Ab van Dalen

Zilver, Paula Beckers, ‘Lucht-skater”

Foto: Paula Beckers

Hoe eenvoudig kan fotografie zijn? Een skater op een vliegtuigstreep.  Goed de vaart er in door de diagonaal en de dalende skater. De gespreide handen zorgen voor de spanning op het dunne ‘koord’. Iedereen weet dat dit via bewerking gemaakt is. Maar kom maar op het idee. Geen idee waar de wereld van verandert. Wel een idee waar we mee kunnen glimlachen. En dat is eigenlijk  iedere dag nodig!

Zilver, Marcel van Balken, ‘Ballons’

Foto: Marcel van Balken

Een surrealistische foto zo’n etalagepop met ballonnen in zo’n omgeving. Onduidelijk is hier waar het (zéér secuur) fotograferen ophoudt en het monteren begint.
Als je de cursus ‘Fotobespreken’ erbij haalt, vallen mij de beeldelementen kleur en het perspectief als eerste op. Beiden doen hun werk hier prima.  Laat de kleuren maar contrasteren en het perspectief diepte suggereren.  Blijft de vraag (gelukkig) wat doet die pop daar? Aan het ontsnappen?

Zilver, Pauli Gerritsen, ‘Nostalgie’

Foto: Pauli Gerritsen

Een mevrouw op jaren kijkt in de spiegel  naar hoe ze nu is. Maar voor de interpretatie zéér belangrijk hangt daar ook een beeld (foto/spiegel)  van haar toen ze veel  jonger  was. Het onderste spiegelbeeld loopt nog door in het bovenste beeld. Een tandenborstel,  geen trouwring of scheergereedschap zichtbaar. Dit roept natuurlijk vragen op. Is zo’n mooie vrouw nu alleen of altijd alleen gebleven? Mijmert ze hoe mooi ze vroeger was of verlangt ze er naar terug? De krulspelden verraden in ieder geval  dat ze er nu ook nog steeds mooi uit wil zien. Kortom: er valt te raden naar het verhaal en dat is heerlijk.

Brons, Tonnie van Nunen, ‘Rondom icoon’

Foto: Tonnie van Nunen

Gebouwen met zéér  veel  details  van vooral raampjes. Talrijke etages tellen de flats. De twee helften lijken bijna symmetrisch. Bij heel goed bekijken blijkt dat helemaal niet waar te zijn. Je krijgt het gevoel dat de foto van uit het midden naar boven en onder uitgetrokken is. Daarmee suggereert de maker snelheid. Die snelheid samen met de witte randen boven en onder laat  dit ‘hemellichaam’ in de ruimte zweven. In de twee uitkijktorens links van het midden zitten  dan natuurlijk de luchtverkeersleiders. Toch prachtig dat we zo met de werkelijkheid kunnen spelen!

Brons, R. Sloot, ‘Happy Old Lady‘

Foto: R. Sloot

Een portret van een, volgens de titel, blije en opgewekte mevrouw. Een onderwerp dat veel fotografen graag fotograferen en veel toeschouwers waarderen.  Brons, dus de jury genoot hier ook van. De diagonale lijn die het gezicht maakt en de ogen vallen meteen op.  Zwart-wit is in ieder geval een bewerking en een goeie keuze. De oorringen, de mond en die ogen vertellen mij dat ze best nog van dit leven kan genieten. De lijnen in haar gezicht verraden dat ze veel meegemaakt zal hebben.
Wat kun je met ruim vier miljoen pixels toch veel vertellen.
Ook zo benieuwd naar de meest interessante belevenissen in het leven van deze mevrouw?

Brons, Gerard van Dijk, ‘Zonder titel’

Foto: Gerard van Dijk

Wat kan fotografie toch interessant worden als je regels aan je laars lapt. De zwaartekracht is op vakantie. Het hoofdmotief in het midden is ‘not done’.  Bladeren die uit het niets door het beeld dwarrelen in een strakke omgeving.  Een doorgedrukte (?) lucht met een witte onnatuurlijke rand. Wat is er toch aan de hand met deze foto of met deze fotograaf? Laten we de surrealisten maar lekker hun gang gaan. Dan krijgen we zeker vaker verrassingen te zien. En wie wil nou niet verrast worden?

Brons, Juliën van de Hoef, Temptation 1

Foto: Juliën van de Hoef

Een foto met veel symbolen. Het kazuifelachtig gewaad dat de vrouw draagt, de als priesterkleding aandoende kleren van de man, de witte vogels zijn symbolen die aan het geloof doen denken. De bewerking heeft de figuren ‘bevroren’. De koffer suggereert dat er gelogeerd moet worden (of is). En dat kind: van wie is dat? Fantasie en bewerking doen in dit beeld hun werking. Nu zijn wij als beschouwer aan de beurt.

Brons, Juliën van de Hoef, ‘Temptation 2’

Foto: Juliën van de Hoef

Je hebt foto’s die je in een oogopslag ziet én foto’s die je moet bestuderen. Deze moet bestudeerd worden. Kijk eens met me mee. Een oldtimer met een niet Nederlands kenteken en met de koplampen aan. Een vrouw en een man van zo te zien ongelijke leeftijd. Allebei weerspiegelen ze in de auto.  In de auto naast het stuur zit  iets onherkenbaars, maar vooral zo’n (te) grote hommel, die samen met de lucht, de dreiging voor zij rekening neemt. Wat is hier aan de hand?  Autopech? De dame die het alarmnummer niet kent? Niet direct een foto voor boven de bank, maar daarom o zo interessant. Als foto’s meer mogen zijn dan alleen maar mooi, ontstaat er een boeiende wereld!

Wim Jenniskens

Er waren in totaal 175 inzendingen.  De uitslagen zijn te vinden in deze PDF.
Toelichting punten: De ranking werd bepaald door de hoogste uitslag (163 punten) om te rekenen naar 100. Er zit dus een vermenigvuldigingsfactor van 100/163 in.