wie heeft de rechten van een foto?

44973Arendo Schipper
  • 1 Mei '19

Voor mijn werkgever heb ik enkele keren foto's gemaakt (met gebruik van mijn eigen apparatuur, software enz.) van bedrijfsaangelegenheden. Nu is er een discussie ontstaan waarbij de werkgever de rechten van de beelden claimt en ik de mening ben toegedaan dat het mijn beelden zijn. Het zijn weliswaar foto's die in werktijd gemaakt zijn en op verzoek van de werkgever, maar ik ben de fotograaf en de degene die de benodigde apparatuur en software heeft bediend. Er is geen uitdrukkelijke afspraak gemaakt over beeldrechten.
Wie heeft er gelijk? Impliceert de gemaakte afspraak dat ik de beeldrechten overgedragen heb aan mijn werkgever of blijven de rechten (ook) mij toe?

44831Gerda Hanemaaijer
  • 6 Mei '19

Als jij door je werkgever in de gelegenheid bent gesteld om beelden te maken voor een bedrijfsaangelegenheid mag deze er natuurlijk vanuit gaan dat hij over deze beelden kan beschikken. En als jij met jouw apparatuur enz. deze beelden hebt gemaakt mag jij er ook vanuit gaan dat hier iets tegenover staat. Zonder tot elkaar te komen kunnen jullie beiden niets met deze foto's. Dus: ga in gesprek met elkaar. Er is geen gelijk. Wat heb jij eraan als je op je strepen gaat staan en hierdoor een slechte relatie krijgt met je werkgever? Dat is het niet waard lijkt mij. Ik fotografeer regelmatig voor mijn werkgever en hij stopt mij regelmatig in kadobon in mijn handen. Geen gedoe. Voor beiden leuk. Succes!

43980Kees Molders

Hallo Arendo,
Op vraagstukken rondom zaken als auteursrecht geeft Ius Mentis (een site van Arnoud Engelfriet) vaak antwoord, althans de richting waarin het moet worden gezocht. Klik op diens voorpagina op Intellectuele eigendom > Veel gestelde vragen over het auteursrecht > en in de FAQ op Ik ben in dienst van een bedrijf. Er zijn ook interessante teksten te lezen onder Wie heeft het auteursrecht op een werk? en Spoedcursus auteursrecht: Eigendom van een beschermd werk.

Die teksten draaien wat jouw casus betreft, om dienstverband en taakomschrijving. Engelfriet schrijft daarover: "Als de werkgever de werknemer specifiek vraagt om een bepaald werk te maken, dan komt het auteursrecht ook toe aan de werkgever. Zelfs als het niet tot de taak van die werknemer hoort om dat soort werken te maken. Vraagt de directeur aan de koffiejuffrouw om even een leuke foto van de afdeling te maken, dan is die foto van het bedrijf. Zelfs als ze die met haar eigen toestel maakt".

Ik neem aan dat 'fotograferen' niet in je taakomschrijving staat. Je schrijft echter, dat je werkgever jou heeft verzocht de foto's te maken... De beeldrechten heb je niet overgedragen, ze waren nooit van jou, als ik het goed lees. Volgende keer afspraken maken over vergoeding of besluiten: 'dat was eens maar nooit weer'.

44973Arendo Schipper
  • 7 Jun '19

Bedankt voor jullie reacties, Gerda en Kees! Het is voor mij helder en, ja, ik had inmiddels, na een gesprek met de nodige meningsverschillen besloten om niet meer voor mijn werkgever te fotograferen. Bijkomend geluk voor mij is dat meerdere collega's, tevens vrijetijdsfotografen, datzelfde voor zichzelf hebben besloten.

  • Pagina 1 van 1