Clubkwesties: de Clubwebsite

Oege LamOege Lam

Welke eisen stelt jouw club aan de website, voor wie is die primair bestemd, krijgt hij eigenlijk wel aandacht?
Hoe organiseren jullie de inhoud, vormgeving ​en het technisch beheer?
Voor een uitgebreide beschrijving van dit onderwerp, ga naar https://fotobond.nl/voor-clubs/clubkwesties/.
Leden worden van harte uitgenodigd om te reageren!

49674Marion Rot

Beste Wim, voor de verzending van de nieuwsbrief hebben we de links getest in de browsers Firefox, Edge en Chrome. Daar liepen (en lopen) ze allemaal goed. Met welke browser werk jij? Kan het zijn dat de beveiligingsinstellingen zo 'strak' zijn dat dit de problemen heeft veroorzaakt?
Er zijn overigens geen eisen aan het wachtwoord van je account, je kunt dus zelf wat kiezen. Maar dat is inmiddels duidelijk, begrijp ik.
Ik hoor graag nog even over de problemen met de werking van de links.
Vriendelijke groet, Marion Rot / webredacteur Fotobond

47023Aad Slingerland
  • 16 Apr '20

Het is nu 16 april en deze thread is op 3 maart door Oege Lam begonnen zo te zien. Nog niet veel te melden vanuit de frontlinies :-(

Ik kwam hier min of meer toevallig terecht en omdat de website van de club waar ik lid, en secretaris, van ben net van webmaster is veranderd wil ik best wel eens een duit in het zakje doen.

Voor zover ik weet heeft de voorgaande webmaster de website www.fotokringdeliemers.nl zelf opgezet al of niet met hulp van anderen. De voorgaande webmaster had al geruime tijd geleden aangegeven te willen stoppen met deze taak. Zijn goed recht na een jaar of zeven. De animo vanuit de ledenkring was in eerste instantie zeer beperkt. Er zijn maar heel beperkt mensen die zich in het beheer en onderhoud van een website willen gaan verdiepen dan wel er de vrije tijd voor reserveren. Kortom het zag er even somber uit.

Toch kwam op de avond van onze ALV (9 januari jongstleden) een lid naar voren die aanbood het technische beheer te willen en kunnen gaan doen. Een gepensioneerde ICT'er bleek toen. Maar duidelijk alleen technisch beheer en geen content gaan kloppen in een tekstverwerker. Omdat ik zelf wel affiniteit heb met het www heb ik toen aangeboden er een webredactie team van te maken met dus deze technische man en mijzelf voor de content.

We werken nu sinds half januari zo en het gaat best wel goed als je alleen kijkt naar de inhoud. De vormgeving van 'onze' website is echter wel aan een nieuw jasje toe. En wel omdat de plaatjes die er op staan er al al een jaar op staan en deze website op een smartphone display, of een klein tablet display, gewoon niet lekker smoelt. Geen responsive design zo heet dat in vaktermen.

Door ziektes links en rechts is het er nog niet van gekomen hier structureel wat aan te doen. De plannen zijn er wel. We hebben zelfs al een discussie gehad over Wordpress, het Open Source CMS dat nu gebruikt wordt en of we niet eens met een frisse blik om ons heen moeten kijken naar de wondere wereld van Open Source Content Management Systemen. Behalve Wordpress zijn er nogal wat (Joomla, Drupal, Typo 3, Bolt om maar een paar te noemen) .

Ik heb nog geen idee welke kant het op gaat maar dat in de loop van dit jaar de bezem er doorheen gaat is zeker te verwachten. Intussen heeft een tweede technische persoon (ook iets met ICT) zich gemeld als medelid van ons bescheiden webredactieteam.

Wordt vervolgd.

48322Johan de Vos
  • 14 Mei '20

Ik las met interesse dit forum onderwerp. Bij onze club (Diafragma Leidschendam) zijn we enkele weken geleden overgegaan naar een volledig nieuwe website. Dit zat al in de planning, maar door alle corona maatregelen is het in een stroomversnelling gekomen.

Wij hebben vanuit het bestuur een commissie opgezet van 5 leden; variërend in achtergrond van technisch tot meer esthetisch aangelegd. Ook hebben wij nagedacht over redactionele elementen; welke stukken kunnen op de website, waar moeten ze komen.

Als bestuur hadden we al eerder besloten om te kiezen voor een 'Photo First' aanpak; laat mensen vooral het beeld zien en zelf daar hun ideeën bij te vormen. De beschrijvingen van fotobesprekingen zijn nog steeds toegankelijk, maar niet direct op de home pagina.
Wat ook belangrijk is te melden, is onze interne discussie over auteursrecht. Wij hebben besloten al het getoonde werk te voorzien van een watermerk (kan vaak eenvoudig geautomatiseerd worden via een plugin) en voor de foto' maximaal 1000 pixels op de lange zijde aan te houden. Tenslotte is de rechtermuisklik > opslaan optie gedeactiveerd op onze website. Wij vinden dat we hiermee een goede balans hebben gevonden tussen tonen van fotowerk en bescherming van het materiaal.

Wat betreft de koppeling met sociale media; wij hebben verder ingesteld dat alle berichten automatisch op onze Facebook pagina gelinkt worden, verder wordt onze Instagram feed op de home pagina weergegeven.

We hebben voor leden een FAQ module lopen (veelgestelde vragen) om bij problemen eerst daar naar te verwijzen. Deze wordt zo nodig aangepast als er nieuwe vragen binnenkomen. Dit voorkomt werkdruk voor de webmaster.

We blijven na introductie van de website onze leden vragen om feedback, deze wordt besproken in de Commissie Website & Sociale Media van onze club en zo nodig zullen er aanpassingen aan de website worden gemaakt.

Lijkt met interessant van anderen om te horen hoe zij inzetten op hun website! Zeker in deze tijd waarbij persoonlijk contact binnen de club vaak niet mogelijk is.

44622Bert Deelen
  • 6 Sep '20

Hoi. Ik ben Bert en ben webmaster van FC GiAF uit Gieten, website www.giaf.nl
Wij gebruiken sinds enkele jaren een simpele Joomla template (responsive) waarmee de site goed uitkomt op allerlei verschillende apparaten. Na de aanloopperiode zijn er enkele leden met schrijfrechten bij gekomen om artikelen aan te passen vanuit hun webbrowser. Dat werkt prima. Grote aanpassingen doe ik wel zelf via de admin omgeving.
Voordeel van Joomla is dat er erg veel "vanzelf" gaat zonder dat je met HTML code aan de slag hoeft. Als het concept eenmaal staat is het makkelijk bij te houden.
Via een inlogprocedure krijgen leden uitgebreidere toegang dan gasten. Op die manier kunnen bijvoorbeeld galerijen voor alleen leden beschikbaar gesteld worden.

dickjeukensDick Jeukens
  • 18 Feb '21

Fons

Volg deze link:
https://fotobond.nl/over-fotobond/afdelingen-en-clubs/

Hartelijke groet
Dick Jeukens
Webmaster

Deze reactie werd verwijderd.
  • Pagina 1 van 1