Fotografie is een kunstvorm die zich kenmerkt door het vastleggen van momenten, emoties en verhalen met behulp van een camera en menselijke creativiteit. Het is een medium waarbij de fotograaf zelf beslissingen neemt over compositie, belichting, timing en onderwerpkeuze. Daarom kan met overtuiging worden gesteld dat beelden gemaakt met artificiële intelligentie (AI) niets met fotografie te maken hebben. Toch zijn wellicht mensen die er mee willen experimenteren maar wordt zo'n beeld dan geaccepteerd in bijvoorbeeld een fotowedstrijd? Lees er hier meer over: https://fotobond.nl/beleid-fotobond-inzake-artificial-intelligence-ai
Hallo Marcel,
Of Ai in een fotowedstrijd acceptabel is hangt natuurlijk geheel af van de regels van de wedstrijd. De regels van de Fotobond (zie jouw link) zijn glashelder, kort samengevat: in alle wedstrijden georganiseerd vanuit de Fotobond zijn Ai gegenereerde beelden niet toegestaan.
Bij wijze van vingeroefening en om mijn gedachten op een rij te zetten heb ik vier categorieën beeld bedacht, waarvan de laatste geen fotografie is omdat die (vrijwel) geheel uit niet-eigen beeldonderdelen bestaat. Vier foto-codes, aangepast aan onze clubwereld.
Alle categorieën vergen eerlijkheid over het maakproces. Die kan de maker leveren door te verklaren: deze foto valt onder Fotocode 1 (resp. 2, 3, 0)
Concluderend kan ik alleen de Fotocodes 1 en 2 zonder terughoudendheid betitelen als fotografie. Die zijn ook gangbaar in bijvoorbeeld de Bondsfotowedstrijd. De Bondsfotowedstrijd zal zich, als ik het bondsbeleid goed begrijp, in de toekomst uitsluitend afspelen in Fotocodes 1 en 2… Misschien is het verstandig de BFW-regels vóór de volgende editie expliciet aan te passen.
Verder staat het een organisator vrij aan zijn wedstrijd andere categorieën toe te voegen of zelfs een zuivere categorie 4 te organiseren (waar fotografie dan eigenlijk verboden is ;-).
Uitgebreider toelichting op pag. 135 e.v. van mijn boek ‘Het Fotograafschap’ of zie het Fotobonds-boek ‘Foto’s bespreken’ van Tom Meerman, pag. 156.
vriendelijke groet
Kees Molders
Het blijft een lastige discussie. De Fotobond staat weliswaar AI-gegenereerde beelden in fotowedstrijden niet toe maar dat wil niet zeggen dat daarmee alle AI bewerkingen (bv. in Photoshop) niet zouden mogen. Omdat we hierover veel vragen van onze leden krijgen, hebben we een Q&A whitepaper gemaakt. Deze staat op de website: https://fotobond.nl/beleid-fotobond-inzake-artificial-intelligence-ai
Is AI wel of geen fotografie en hoe ga je er mee om?