1. Homepage
  2. Wedstrijd & Expositie

Deze tweejaarlijks gehouden wedstrijd richt zich niet op losse foto's maar op audiovisuele producties. De wedstrijd wordt in de oneven jaren gehouden.

Audiovisueel Online 2019

Audiovisueel Online is een tweejaarlijkse wedstrijd voor leden van de Fotobond. Begin van dit jaar vond de deelname plaats en een deskundige jury heeft ons deze opmerkingen toegezonden.

Algemene opmerkingen over de beoordeling van de AV’s

Door Chris Stenger

  • Het audio gedeelte was in de meeste series zwak verzorgd. Dit verschijnsel is typerend voor AV makers die vanuit de fotografie wereld komen. Bij veel series bestond het audio gedeelte uit slechts één muziekstuk zonder enige verdere toevoeging. Weinig inzenders hebben live geluid gebruikt, slechts twee inzenders werkten met een voice-over en vrijwel niemand gebruikte extra geluidsfragmenten om iets te accentueren. Ik wil niet beweren dat zulke extra elementen altijd aanwezig moeten zijn in een audiovisual maar ze vormen wel belangrijke creatieve mogelijkheden die een AV meerwaarde kunnen geven!
  • Bij veel series vormen beeld en audio geen eenheid. Overvloeien op het ritme van de muziek is weliswaar niet altijd nodig of gewenst, maar als er in de muziek echt iets ‘gebeurt’ wil ik dat toch wel graag terugzien in het beeld. In veel series lijken beeld en geluid echter onafhankelijk van elkaar te zijn.
  • Veel series die ik zag waren toch vooral ‘audiovisuele fotoalbums’, maar een audiovisual is meer dan een serie plaatjes met een muziekje erachter. Ik zag vaak fraaie beelden maar zonder samenhang en zonder verhaal, ogenschijnlijk min of meer willekeurig samengevoegd. Werken zonder verhaallijn kan best als je bijvoorbeeld een sfeerbeeld wilt scheppen, maar zorg er dan in ieder geval voor dat de beelden een samenhang vertonen of een logische volgorde hebben.
  • Veel audiovisuals zijn aan de lange kant. Nu wil ik zeker niet beweren dat een audiovisual van 4 of 5 minuten zonder meer te lang is. Nee het gaat erom hoe de AV werd geprogrammeerd. Een audiovisual met veel afwisseling en een voice over mag van mij best 10 tot 15 minuten duren, mits het interessant genoeg is. Echter, als er weinig progressie is in beeld en geluid, is 4 minuten al snel te lang. Vooral natuurfotografen hebben de neiging om al die fraaie platen die ze hebben geschoten in een AV op te nemen, maar ja 20 beelden van een landschap die achter elkaar vertoond worden zonder dat er veel gebeurt in beeld en/of audio gaat toch vervelen, hoe fraai die landschappen ook zijn.
  • Er werd heel weinig video gebruikt. Ook dit is weer iets dat typisch is voor AV makers die uit de fotowereld komen. Het gebruik van videoclips kan echter een AV enorm verlevendigen en ik heb veel audiovisuals gezien waarbij ik dacht: waarom geen stukje video gebruikt.

'The ball game' van Boris van Berkel - brons 

Commentaar door jurylid Peter Willemse:
'Als fotograaf pur sang vond ik het wel een uitdaging om een AV wedstrijd te mogen jureren. Niet echt op de hoogte van alle mogelijkheden die de makers ter beschikking hebben om de AV te maken heb ik vooral naar de fotografie gekeken en de wisselingen van foto’s in combinatie met de audio die onder, of misschien is de term, naast de beelden liep. Voor mij stak er 1 serie echt boven uit. Om deze serie, mijn eerste keuze, echt mee te laten tellen heb ik op alle 3 de beoordeel punten een 10 gegeven. Nu weet ik wel dat een 10 voor perfect staat en dat die eigenlijk bijna nooit voorkomt, maar om de serie niet te laten ondersneeuwen door de punten van de andere juryleden is dit de enige manier. Nu de einduitslag bekend is blijkt dat deze opzet maar ten dele is gelukt. De serie komt niet verder dan brons en dat vind ik jammer'.

boris berkel the ball game brons.jpg


'De serie The Ball Game is een vlot gefotografeerde serie over een softbal toernooi voor dames. De maker heeft voor zwart/wit gekozen en dit geeft de serie m.i. extra vaart en legt het gebeuren vast zonder de afleiding van kleur. De inhoud van de foto’s is sportfotografie waardig, veel actie beelden waarin ook de bal veel aanwezig is. Mooie portretten met emotie, close up’s  en spelmomenten in een lekkere vaart en een pakkend muziekje er naast. Ik heb de series nadat de totaal uitslag binnen was nogmaals bekeken en ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Het was echt een plezier om naar jullie werk te mogen kijken.'

'The dream room' van Juliën van de Hoef  - zilver     

Commentaar door jurylid Ab van Dalen: 
'Deze AV valt in de serie van 55 inzendingen op. Gaan veel producties over concrete onderwerpen, The Dream Room doet dat juist niet en brengt je in een wat surreële wereld. Liever gezegd een hele kleine wereld, namelijk één kamer. Dit surrealistische is natuurlijk direct ook een smaakkwestie, zelf probeer ik dat ook vaak in mijn fotografie te leggen.  Bij een groot aantal inzendingen verlang je halverwege al naar het einde, bij deze blijf je kijken met de vraag wat komt er nu? Er gebeurt van alles in die kamer. Omdat het overkomt als een droom, doet het er minder toe dat de samenhang soms ontbreekt. Een ander punt is, dat de stijlmiddelen van de fotografie nogal verschillen. Soms oogt het als fotografie, soms lijkt het door de Topaz-bewerkingen meer op schilderwerk. Blijkbaar kan dat in een droom'.

hjj van de hoef the dream room zilver.jpg


'Er zijn veel series waar het zogenaamde derde beeld nauwelijks spreekt, hier is dat wel het geval en zelfs nodig om het droomeffect vast te houden. De kwaliteit zit hier niet in de fotografie zelf, maar in het vloeien van de beelden en de sfeer. Reden waarom zo’n AV verschillend beoordeeld zal worden in de fotowereld. Al met al een productie waarvan ik wel heb genoten.'

‘My Immortal’ van Gert de Graaf  - zilver                                                

Commentaar door jurylid Chris Stenger:  'Met My Immortal heeft de auteur een buitengewoon fraaie serie afgeleverd. Het sterkste punt in de serie is de emotie die als vanzelf opgeroepen wordt door de goede combinatie van beeld en geluid. De serie wordt daarnaast gedragen door de prima fotografie en visueel is het een genot om naar te kijken. In tegenstelling tot een aantal andere series met prima fotografie is My Immortal ook duidelijk meer dan een losse verzameling fraaie beelden. Er is sprake van een duidelijke verhaallijn: het leven van de Konik, het gevecht dat tot z’n einde leidt en het uiteindelijke sterven'.

gert de graaf my immortal zilver.jpg

'Zijn er dan helemaal geen verbeterpunten te noemen. Ja, toch wel. De vrij minimalistische muziek laat subtiel toevoegen van live geluid best wel toe en het ontbreken van zulk live geluid vond ik toch wel een gemis. Ook vind ik de muziek tijdens het vechten van de Koniks niet ideaal: de muziek verandert dan niet van karakter terwijl het een zeer cruciaal onderdeel in de serie is. Gebruik van meer dramatische muziek op dit punt zou de serie nog sterker maken. Ondanks deze puntjes van kritiek is My Immortal een terechte winnaar van Zilver, waar ik met veel plezier naar heb gekeken.'

Ook benieuwd naar de hele uitslag? Lees hier de Uitslag AV Online 2019.


AV uitslag 2017.jpg

Hier kunt u de volledige Uitslag AV-online 2017.pdf downloaden.