Foto Individueel 2023 - 2 "De Bronzen Winnaars"


Karin de Jonge

foto_code_44788_Karin de Jonge.jpg
foto_code_44789_Karin de Jonge.jpg
foto_code_44790_Karin de Jonge.jpg
foto_code_44791_Karin de Jonge.jpg
foto_code_44792_Karin de Jonge.jpg


Vliegvormen

Een zwerm spreeuwen, omgezet in zwart-wit met fraaie organische vormen. De laatste twee beelden hebben veel overeenkomst, wellicht wordt het met een andere volgorde minder opvallend. De serie zou ook in kracht winnen wanneer de vormen van het ene beeld in het andere overvloeien.



Marion Hofman

foto_code_44809_Marion Hofman.jpg
foto_code_44810_Marion Hofman.jpg
foto_code_44811_Marion Hofman.jpg
foto_code_44812_Marion Hofman.jpg
foto_code_44813_Marion Hofman.jpg


Nooit vergeten

Een indringend verhaal in vijf verschillende vormen weergegeven. De afzonderlijke beelden zijn voor iedereen herkenbaar en vertellen het verhaal goed. De Zwart-wit uitvoering versterken de tragiek. Mogelijk zou het onderwerp meer dramatiek vertonen als er wat minder museum en wat meer realiteit te zien zou zijn geweest.



Wilco van Bragt

foto_code_44996_Wilco van Bragt.jpg
foto_code_44997_Wilco van Bragt.jpg
foto_code_44998_Wilco van Bragt.jpg
foto_code_44999_Wilco van Bragt.jpg
foto_code_45000_Wilco van Bragt.jpg


Het hoeft niet (uit Privacy)

Een serie met situaties, waarin mensen vaak een selfie maken met hun telefoon. Een nieuwe auto, samen met je paard, nieuw huis, vakantie, etc. het moet allemaal gedeeld worden met de rest van de wereld. Opvallend is de bruine zak over het hoofd. De fotograaf wil ons iets vertellen, houdt ons een spiegel voor. Het hoeft niet, denk om je privacy! Foto 4 is een herhaling van vakantie die ook in foto 5 gezien kan worden, een andere situatie maakt de serie krachtiger.



Minke Groenewoud-Beerda

foto_code_45010_Minke Groenewoud-Beerda.jpg
foto_code_45011_Minke Groenewoud-Beerda.jpg
foto_code_45012_Minke Groenewoud-Beerda.jpg
foto_code_45013_Minke Groenewoud-Beerda.jpg
foto_code_45014_Minke Groenewoud-Beerda.jpg


Faith

Een vrouw die heeft besloten haar hoofddoek af te doen en de verschillende fases die zij daarbij doormaakte. Naarmate het proces vordert komt er meer kleur in de serie. Foto 1 vertelt wel, maar mag anders, we zien haar heel klein achter een gesloten deur. In deze korte serie werkt het sterker om de grootte van de persoon niet te sterk te laten verschillen. In foto 5 wordt de vrouw gefotografeerd als model, jammer, een krachtig portret zou in deze serie sterker zijn geweest.



Joke Timmer

foto_code_45112_Joke Timmer.jpeg
foto_code_45113_Joke Timmer.jpeg
foto_code_45114_Joke Timmer.jpeg
foto_code_45115_Joke Timmer.jpeg
foto_code_45116_Joke Timmer.jpeg


Latijnse School

Bijzondere details van een duidelijk zeer oud gebouw, de smeedijzeren trapleuning, een wenteltrap, een boek en dan twee beelden met een figuur er in. De foto met het figuur achter het raster past er goed bij, met de andere hadden wij wel wat moeite.



Inge Duijsens

foto_code_45135_Inge Duijsens.JPG
foto_code_45136_Inge Duijsens.JPG
foto_code_45137_Inge Duijsens.JPG
foto_code_45138_Inge Duijsens.JPG
foto_code_45139_Inge Duijsens.JPG


Ospray catch

In deze serie heeft de fotograaf feilloos weergegeven hoe de visarend aan zijn eten komt. De fotograaf laat ons deze actie van dichtbij meemaken door chronologische beelden in realistische kleuren. Hij/zij was op het juiste moment op de juiste plaats met de juiste apparatuur.



Marcel van Balken

foto_code_45545_Marcel van Balken.jpg
foto_code_45546_Marcel van Balken.jpg
foto_code_45547_Marcel van Balken.jpg
foto_code_45548_Marcel van Balken.jpg
foto_code_45549_Marcel van Balken.jpg


Nice to meet

Een serie over vleesverkopers elders in de wereld. De eerste drie beelden tonen de verkopers, in een ruimte, op straat voor de deur en weer elders met een rokende man. Geen gekoelde vitrines. Er wordt duidelijk een andere norm gehanteerd m.b.t. hygiëne en er worden andere dieren gegeten. Foto 4 en 5 zijn wat anders qua beeldtaal en gaan wat meer over het slachtafval.



Rien de Joode

foto_code_46277_Rien de Joode.jpg
foto_code_46278_Rien de Joode.jpg
foto_code_46279_Rien de Joode.jpg
foto_code_46280_Rien de Joode.jpg
foto_code_46281_Rien de Joode.jpg


De krant

Een serie foto’s van een krant met haar verschillende manieren van gebruik. Jammer dat de tweede en de derde foto min of meer hetzelfde laten zien. De digitale variant is daar in tegen een mooie vondst. In dit geval eindigt de krant niet in de kattenbak maar wordt gebruikt om schoenen te drogen.



Gerrie Vermeulen

foto_code_46296_Gerrie Vermeulen.jpg
foto_code_46297_Gerrie Vermeulen.jpg
foto_code_46298_Gerrie Vermeulen.jpg
foto_code_46299_Gerrie Vermeulen.jpg
foto_code_46300_Gerrie Vermeulen.jpg


My music

Serie over muziek schrijven, op papier zetten en het bespelen van het instrument, de harp. In de laatste drie veel focus op de snaren van de harp, is herhaling. De beelden zijn creatief bewerkt, zodat onderdelen buiten het beeld in een wit kader vallen. Een discussiepunt bij de jury of dit wel of niet een toegevoegde waarde heeft voor het verhaal en de serie.



Annemiek van der Kuil

foto_code_46587_Annemiek van der Kuil.jpg
foto_code_46588_Annemiek van der Kuil.jpg
foto_code_46589_Annemiek van der Kuil.jpg
foto_code_46590_Annemiek van der Kuil.jpg
foto_code_46591_Annemiek van der Kuil.jpg


Kwetsbaar en sterk, getekend met littekens

Bijzonder hoe de fotograaf de kwetsbaarheid bij de eerste drie foto’s heeft weten weer te geven. De twee andere foto’s vertellen een heel ander verhaal. Een verhaal van bevrijding en het licht weer kunnen zien. Volgens ons was de serie nog sterker geworden wanneer de kwetsbaarheid verder uitgewerkt zou zijn. Het verhaal van de bevrijding zou ook een andere serie kunnen zijn.