Foto Nationaal is een jaarlijkse salon (expositie) van de Fotobond. Het doel is een expositie samen te stellen van fotoseries bestaande uit 5 samenhangende beelden met een, qua genre, zo breed mogelijke afspiegeling van ontwikkelingen binnen de vrijetijdsfotografie. Er wordt gekozen voor kwalitatief hoogstaand, eigentijds werk. Uit het grote aantal inzendingen zal de commissie maximaal dertien series kiezen. De commissie wordt samengesteld uit professionals uit de fotografiewereld.
LET OP! Leden kunnen alleen op uitnodiging inzenden voor deze expositie.
Coördinatorduo: Peter en Yolande Willemse.
Heb je vragen over Foto Nationaal? Stuur dan een email naar: fotonationaal@fotobond.nl.
We willen proberen de foto’s van Salon Foto Nationaal 2023 in een boekvorm te gieten.
Het zou een A4 boek van ongeveer 80 pagina’s worden in een harde cover.
De prijs zal rond de € 25,- liggen excl. de verzendkosten
Als jullie belangstelling hebben voor dit mooie boek, verzoeken we jullie dit voor 1 januari 2024,
via fotonationaal@fotobond.nl aan ons op te geven.
De Koninklijke Fotobond organiseert jaarlijks Salon Foto Nationaal en beoogt daarmee een expositie samen te stellen van fotoseries, bestaande uit 5 samenhangende beelden en gemaakt door leden van de Fotobond. De expositie moet een zo breed mogelijke afspiegeling van ontwikkelingen binnen de vrijetijdsfotografie vormen. Leden kunnen alleen op uitnodiging inzenden voor het salon. De selectie wordt uitgevoerd door een commissie van professionals uit de fotografiewereld.
De selectiecommissie voor Foto Nationaal 2023 bestond uit drie personen:
De organisatie en coördinatie was in handen van Peter en Yolande Willemse.
Meer dan 400 leden van de Fotobond zijn uitgenodigd om digitaal een fotoserie, geanonimiseerd en met bijbehorende beschrijving, in te zenden voor Salon Foto Nationaal. De beschrijving dient ter verduidelijking voor de selectiecommissie en zal bij de expositie voor de bezoekers na te lezen zijn. Daarvan hebben 212 leden daadwerkelijk een fotoserie, deels zonder beschrijving, aangeleverd.
Bij wijze van voorselectie hebben de drie commissieleden individueel de digitale inzendingen bekeken en aangegeven welke series zij graag op papier wilden terugzien tijdens de selectiedag op zaterdag 4 november 2023 in de clubruimte van Fotoclub ’59 te Delft. Naar eigen zeggen hebben de commissieleden bij de voorselectie niet of nauwelijks aandacht besteed aan toelichtende beschrijvingen bij de series. Na deze voorselectie resteerden 54 fotoseries.
De uiteindelijke selectie voor het fotosalon vond plaats op 4 november 2023 in de clubruimte van Fotoclub ’59 te Delft aan de hand van afdrukken van de 54 series. De commissieleden beoordeelden gezamenlijk de fotoseries op inhoudelijke en fototechnische kwaliteiten. Daarbij ontstonden levendige discussies of de beschouwde serie het achterliggende verhaal goed communiceerde, of de serie hen inhoudelijk aansprak, of er voldoende samenhang en continuïteit aanwezig was in de serie en of de afzonderlijke foto’s technisch en inhoudelijk gelijkwaardig en nodig waren om de serie te completeren. Ook werd duidelijk rekening gehouden met de door de Fotobond gewenste brede diversiteit van de expositie. Daardoor werden soms noodgedwongen als goed beoordeelde series toch terzijde gelegd omdat deze inhoudelijk en/of fototechnisch teveel overeenkomsten vertoonden met andere hoog gewaardeerde series. Na een eerste selectieronde resteerden er nog 16 fotoseries.
Hieruit hebben de commissieleden vervolgens 13 fotoseries geselecteerd voor Salon Foto Nationaal.
Dit verslag en de verwoording van de beoordeling door de commissieleden bij de geselecteerde series zijn opgesteld door Dirk Staut. De toelichtingen bij de series zijn geschreven door de fotografen zelf.
Voor een blik achter de schermen klik hier!
In de nabespreking benadrukten de leden van de selectiecommissie dat zij het aanbod van fotoseries heel divers vonden en dat ze tevreden waren over het niveau van de selectie.
Bovendien hebben de juryleden drie van de geselecteerde series aangemerkt als “opmerkelijke serie”.
Hieronder volgt, in willekeurige volgorde, een opsomming van de 13 geselecteerde series met de bijbehorende toelichting (voorzover verstrekt door de fotograaf) en een beknopte weergave van de beoordeling door de leden van de selectiecommissie.
Toelichting door fotograaf:
De foto’s vertellen het verhaal van de voorbereidingen van de musici vlak voor de wedstrijd.
Beoordeling selectiecommissie:
Mooi dat er zoveel verschillende aspecten getoond worden, er zitten meerdere lagen in. De serie toont voornamelijk het wachten totdat je mag optreden en die spanning zie je goed terug op de gezichten. Leuk gedaan.
“De vijf zintuigen” door Pierre Pinkse
Toelichting door fotograaf:
De serie omvat de vijf zintuigen van de mens: zien, horen, proeven, voelen en ruiken. De materiële wereld in de vorm van de vaas heeft ook de zintuigen van de mens meegekregen. Zelfs de materie is in staat te voelen, ruiken, etc. De omgeving geeft aanleiding om te kijken, te horen, te proeven, te voelen en te ruiken. Het is een surrealistische wereld waarin dit alles gebeurt.
Beoordeling selectiecommissie:
De beelden zijn over de top maar heel leuk. De serie doet denken aan foto’s van Teun Hoks of schilderijen van Magritte. Het is heel creatief gedaan en consequent doorgetrokken. De serie past in het streven naar brede diversiteit van de expositie. Twee commissieleden vonden het niet helemaal hun smaak maar wel bijzonder leuk in z’n creativiteit.
"Verlaten en in de steek gelaten” door Helene van Hout
Toelichting door fotograaf:
De serie gaat over de sfeer in de verlaten huizen, die ik aantrof in verlaten Griekse dorpen op de Peleponnesos. De bewoners zijn in de jaren ‘70 vertrokken op zoek naar een beter bestaan. In sommige kamers tref je nog meubilair aan alsof de oude bewoners nog op elk moment terug kunnen komen of foto’s die verwijzen naar een tijd dat het huis nog vol leven was en niet een oord waar de leegte je tegemoet komt.
Beoordeling selectiecommissie:
De serie is heel mooi gefotografeerd. Er is bij de commissieleden wel enige twijfel of de interieurs daadwerkelijk wel al zo lang onaangeroerd zijn.
“In het licht van de vuurtoren” door Cees Oomes
Toelichting door fotograaf:
De duisternis valt de pier, zee en strand stil en verlaten ritmisch belicht door de vuurtoren van IJmuiden
Beoordeling selectiecommissie:
De serie is fotografisch heel mooi en goed afgewerkt. Licht en kleur in de foto’s is heel mooi. Het kijkt lekker en is cool om te zien. Er worden 2 werelden samengebracht in deze serie, die de overgang toont tussen natuur en industrie.
In de toelichting mag de fotograaf wel iets meer over de serie vertellen, dan heb je echt een sterk verhaal, maar ook zonder tekst communiceert de serie goed.
Er ontstond nog een korte discussie of de weerspiegeling in het water wel echt is, maar de commissieleden hoopten dat dit wel het geval is.
“Bus Drivers” door Jaap Hijma
Toelichting door fotograaf:
In een land dat geen trams of metro’s kent, en waarin maar weinig treinen rijden, zijn geoliede busverbindingen essentieel. De serie toont de buschauffeurs van Skopje (Noord-Macedonië), mei 2023, op het grote busstation. Ze zitten in hun bestuurderscabines, tussen twee ritten in. Het zijn heel verschillende mannen (vrouwen in deze rol heeft de fotograaf niet aangetroffen), maar ze hebben wel wat gemeen: ze zijn trots op hun vak, en kunnen verdraaid goed rijden (en doorrijden).
Beoordeling selectiecommissie:
Deze serie met rauwe portretten spreekt de commissieleden zeer aan. Ze vinden het wel jammer dat er niet meer afwisseling of spanning in zit. Dit had wellicht gekund door bijvoorbeeld het standpunt meer naar links of rechts te variëren, door soms meer stuurwiel te tonen of door meer diepte erin te brengen.
“Fatum” door Edward Hermans
"opmerkelijke serie"
Toelichting door fotograaf:
--- (geen toelichting verstrekt door de fotograaf) ---
Beoordeling selectiecommissie:
De selectiecommissie was heel enthousiast over deze serie. Een hele mooie serie, cinematisch alsof je naar een film kijkt en benieuwd bent naar wat er dan gaat gebeuren. De foto’s zijn consistent en mooi qua licht en kleurgebruik. Er zijn geen foto’s die niet of minder in de serie passen. De serie is heel sfeervol en vertoont ook overeenkomsten met modefotografie.
Deze serie is door de selectiecommissie als “opmerkelijke serie” aangewezen.
“Born Wild” door Gert de Graaf
Toelichting door fotograaf:
Op de landtong te Rozenburg, ingeklemd tussen de haven van Rotterdam, is een stukje natuurgebied van 53 hectare ongerept natuur, waar een harem Konik paarden vrij rondstruinde. Deze serie gaat over een geboorte van een Konik veulen, zonder hulp van de mens, in het voorjaar op een vroege ochtend mocht ik deze wonderbaarlijke schouwspel fotograferen.
Beoordeling selectiecommissie:
De serie is heel mooi gefotografeerd en prachtig uitgewerkt. Mooie composities, hoewel sommige foto’s net iets meer ruimte zouden mogen hebben.
“Daken van glas” door Bart Smulders
Toelichting door fotograaf:
U denkt wellicht waar kijken we hier naar. Dit zijn dronefoto’s van verschillende kascomplexen, verspreidt over heel Nederland. De foto’s zijn loodrecht naar beneden genomen.
Beoordeling selectiecommissie:
Deze serie doet een beetje denken aan foto’s van Frank van der Salm. Je moet deze serie eigenlijk op groot formaat zien omdat de details in de foto’s het spannend maken en het dan meer wordt dan alleen een patroon. De serie communiceert goed de uitgestrektheid van de kascomplexen. Alhoewel de foto’s verschillende patronen hebben, zijn het qua serie wel veel dezelfde beelden. Het is mooi gedaan, maar is daardoor ook wat eentonig. Opgeblazen als wallpaper kan het ook heel mooi zijn, maar dan één foto, eventueel in de context van een ander beeld. De serie is wel mooi uitgevoerd en uniek ten opzichte van de andere inzendingen, waardoor deze goed past in het streven naar een brede diversiteit in de expositie.
“Hoogbouw” door Cees Steenbekkers
Toelichting door fotograaf:
A lange tijd ben ik gefascineerd door nieuwe architectuur. Vooral hoogbouw heeft mijn interesse, zoals bijvoorbeeld de Zuidas-gebouwen in Amsterdam. Daarnaast heb ik mij het laatste jaar bezig gehouden met het maken fotoseries in zwart/wit. Ook heb ik inspiratie gevonden bij de series van Bernd en Hilla Becher van industriële fotoseries. Vandaar heb ik de beiden gecombineerd in deze ingezonden serie “Hoogbouw”.
Beoordeling selectiecommissie:
De selectiecommissie vindt deze serie heel knap gemaakt maar heeft wel een beetje moeite met de ingezette lucht. Technisch heel goed uitgevoerd met mooie contrasten en toonschaal, hoewel door de gelijkvormigheid, met name in de lucht, ook wat eentonig. De serie doet ook een beetje denken aan de typologieën van Hilla en Bernd Becher.
“Plastic bergen” door Els van der Kolk
Toelichting door fotograaf:
Plastic is een vreemd materiaal. Het wordt in de natuur slecht afgebroken, is enorm vervuilend en dus slecht voor het milieu. Maar het bezit ook een zekere schoonheid. Deze tweespalt heb ik vastgelegd in plastic bergen.
Beoordeling selectiecommissie:
Het idee achter de serie is heel tof en heel goed uitgevoerd. Heel verrassend en heel inventief. Pas als je beter kijkt of de titel leest, zie je dat het plastic is. In eerste instantie lijkt het op berglandschappen en dit wordt benadrukt door omzetting in zwartwit. De serie past ook in de actualiteit omtrent de afvalproblematiek. Wel rijst de vraag wat de functie is van elk beeld in de serie, die in dat opzicht een beetje willekeurig overkomt.
“Portretten Keti Koti 2023” door Geert Noij
"opmerkelijke serie"
Toelichting door fotograaf:
Portret serie van nazaten uit het slavernijverleden van Nederland. Heb deze foto’s gemaakt tijdens het Keti Koti gebeuren 2023 toen koning Willem-Alexander in een toespraak in het Oosterpark zijn excuses heeft gemaakt voor de rol van Nederland in het slavernijverleden. Ook vroeg hij om vergiffenis, omdat zijn voorouders destijds niet hebben ingegrepen tegen het systeem. De portretten zijn met toestemming gemaakt tegen een zwarte achtergrond.
Beoordeling selectiecommissie:
Deze serie is een van de favorieten van de selectiecommissie omdat er ook achter de kledingstukken en accessoires e.d. op een subtielere manier een connectie wordt gemaakt met het slavernijverleden. Foto 3 valt er een beetje uit, maar had wel goed gekund als deze was genomen met eenzelfde gezichtsgrootte en de ketting wat lager in beeld. Tevens hebben de commissieleden de indruk dat bij enkele foto’s de huid verzacht is tijdens de fotobewerking en deze net niet echt lijkt, bijna te mooi, waardoor de boodschap een beetje naar de achtergrond verdwijnt.
Deze serie is door de selectiecommissie als “opmerkelijke serie” aangewezen.
“Op je 90ste alleen verder” door Marij van den Munckhof
Toelichting door fotograaf:
Mijn moeder werd op haar 90ste weduwe na een huwelijk van meer dan 65 jaar. Ze zat gevangen in haar verdriet maar wilde toch ook nog verder leven…. Haar wereld werd kleiner maar toch had ze haar koninkrijk binnen handbereik.
Beoordeling selectiecommissie:
De serie toont een mooi verhaal, goed en afwisselend gefotografeerd. Als reportage is dit goed gedaan. Het is fotografisch wellicht een iets minder interessant onderwerp maar het zou een goede begeleidende serie vormen bij een verhaal in een magazine. De serie belicht verschillende aspecten van eenzaamheid. De beelden vertonen voldoende afwisseling en zijn goed gekozen. De afwisseling zit voornamelijk in de omgeving van de persoon, maar zou ook nog in de persoon gezocht kunnen worden door deze bijvoorbeeld niet iedere keer ten voeten uit te fotograferen. Er is veel ruimte in de beelden, dit maakt het moeilijker om naar te kijken maar het past wel goed bij de inhoud. De serie is een goede aanvulling in selectie voor het fotosalon als tegenhanger voor alle andere kunstzinnige en urbex series.
“Londen mode” door Anton Verbeek
"opmerkelijke serie"
Toelichting door fotograaf:
De serie is gemaakt in de Londense wijk Shoreditch, waar het barst van de vintage kledingwinkeltjes en ook op de wekelijkse zaterdagmarkt allerlei kledingwaar te koop is. Het is een feest om op zo’n zaterdag tijdens de grote markt zoveel jongeren en (soms) ouderen zo leuk, hip en vrolijk gekleed te zien.
Beoordeling selectiecommissie:
Dit is een superfijne serie, consistent gefotografeerd, heel kleurrijk, een mooi tijdsbeeld. De geportretteerden voelen zich op hun gemak voor de lens. De begeleidende tekst had iets spannender gemogen. De serie vertelt niet echt een verhaal maar het zijn wel hele mooie portretten en een mooi tijdsbeeld. De beelden blijven wat afstandelijk doordat er heel ruim gefotografeerd is. Volgens de commissieleden gaat het om de kleding maar de achtergrond leidt af en had iets neutraler gekozen kunnen worden, hoewel het er optisch heel leuk uitziet.
Deze serie is door de selectiecommissie als “opmerkelijke serie” aangewezen.