Toolkit voor clubs pagina 3

Mogelijke activiteiten voor fotoclubs.

Club: AFV Kontrast

Activiteit: foto opdracht

onderwerp: goedkoopste camera ooit

aantal deelnemers:

omschrijving:

een avond organiseren rondom pinhole en effecten fotografie. Via youtube filmpje camera gemaakt van bierblikje. Na experiment volgde presentatie tijdens een clubavond. Op de clubavond lieten we het filmpje en de resultaten van ons experiment aan de leden zien als introductie van de avond. Uiteraard kon iedereen daarna ook zelf zo'n pinhole camera in elkaar knutselen. Een aantal weken later hebben we de resultaten besproken tijdens een clubavond. Leuk om de verschillende beelden van iedereen te zien.

doel: leren fotograferen met een pinhole

Resultaat: Hoe simpel en goedkoop een camera ook mag zijn, de foto's zijn in ieder geval erg bijzonder geworden.

Club: AFV Blerick

Activiteit: internationale uitwisseling (maar ook binnen de club of tussen Nederlandse clubs als samenwerking uit te voeren)

onderwerp: reeks foto’s aanvullen/vervangen

aantal deelnemers:

omschrijving: Met 3 Duitse werken we aan een project.

Iedereen krijgt een CD met 5 dezelfde foto's. De opdracht was: maak nieuwe foto's. Haal er bij wat je wilt. Maar laat in de nieuwe foto's 2 foto's (of delen ervan) zichtbaar terugkomen.

Resultaat: Een geweldig project waarvoor we uit enthousiasme 3 keer bij elkaar kwamen. Als afsluiting tenslotte hielden we een happening in Mönchengladbach voor heel veel belangstellenden.

Club: AFV Blerick

Activiteit: uitwisseling

onderwerp: foto die fluistert en foto die schreeuwt

aantal deelnemers:

omschrijving: Tijdens een clubuitwisseling iedereen gevraagd om één foto mee te brengen die "Fluistert" en één die "Schreeuwt" In de bespreking hebben we dat uitgediept. Ook heb ik er naderhand een AV-serie van gemaakt.

doel:

resultaat: niet bekend

Club: Fotogroep Fomo

Activiteit: Doe-avond: ‘SMS/stress avond’

aantal deelnemers: iedereen
locatie: overal
omschrijving: deelnemers krijgen deze avond meerdere thema’s toegestuurd per SMS/Whatsapp. De tijd die echter tussen de thema’s zit is niet bekend. Dat kan 10 minuten zijn, maar ook 2 minuten. Je bent dan ook verplicht om een foto van het thema te maken op het moment dat je deze ontvangt en je moet de foto hebben gemaakt voordat het volgende thema komt. Eén persoon is verantwoordelijk voor het sturen van de berichtjes naar de clubleden en put voor de thema’s uit diverse bronnen (bijv. 1000 woorden, Google, maar ook eigen ideeën van de clubleden). Je kunt de thema’s zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wilt. Dus eenvoudige opdrachten zoals: vierkant, blauw, groot, blinkend, enz. maar ook wat moeilijkere thema’s: verleidelijk, tegenovergesteld, zweverig, vrouwelijk, theatraal, overdreven, enz. Door het door elkaar gebruiken van eenvoudige en wat moeilijkere thema’s kan iedereen zijn creativiteit gebruiken.
doel: De bedoeling van de avond is, om te zien hoe clubleden onder ‘stress’ een foto maken, waarbij creativiteit en snel handelen essentieel is.
resultaat: al meerdere keren herhaald en hoog gewaardeerd

Club: FC Fotomorgana
Activiteit: Collages maken
aantal deelnemers: iedereen
locatie: club
omschrijving: Twee leden hebben n.a.v. een expositie in Foam over moderne fotografie een lezing over collage-fotografie in elkaar gezet. De avond bestond voor de helft uit uitleg over het fenomeen collage-fotografie met veel praktijkvoorbeelden deels van internet, deels van eigen leden. Het tweede deel van de avond bestond uit knippen, plakken, scheuren, verven, tekenen en uiteindelijk fotograferen. De opdracht was om er thuis mee verder te gaan en het eindresultaat moest een element eigen fotografie in zich hebben. We kregen enorm veel verschillende creaties te zien, waar bij een kijkdoos met eigen foto’s en een foto vanuit een opgerolde collage de meest bijzondere waren.
doel: nieuwe dingen stimuleren.
resultaat: De opkomst en het enthousiasme was enorm.

Club: Fotoclub Maasland
Activiteit: wedstrijd; ‘Fotograaf van het jaar’
aantal deelnemers: iedereen
locatie: club
omschrijving: De onderlinge competitie was ingezakt, mede omdat strikte eisen werden gesteld aan de presentatie: in passe-partout van 50 x 60 cm. In een poging de deelname te vergroten werd tot het volgende besloten: voortaan 6 wedstrijdavonden, waarvan 2 vrij onderwerp; 1 vrij onderwerp zwart/wit; en 3 met 2 thema's/onderwerpen. Elke wedstrijdavond mogen maximaal 4 foto's worden ingeleverd. De presentatie moet netjes zijn en de foto moet minimaal het formaat 20 x 30 cm. hebben (dus geen verplicht passe-partout meer). Per ingeleverde foto krijgt men 1 punt en voor elke gekozen foto 2 punten. Degene met de meeste punten aan het eind van het seizoen is "fotograaf van het jaar". Deze heeft immers getoond over het hele seizoen een goede kwaliteit te leveren. Overigens wordt de slechtste score van een avond afgetrokken (iemand kan eens op vakantie of ziek zijn).De gekozen foto's gaan naar een externe jury van 2 of 3 personen die hieruit de "foto van het jaar kiest".
doel: deelname wedstrijden te vergroten.
resultaat: de deelname en betrokkenheid is aanzienlijk vergroot.

Club: FC Nijmegen
Activiteit: leren: fotograferen in de openbare ruimte
aantal deelnemers: iedereen
locatie: club
Omschrijving : Wat kan en mag wanneer we mensen fotograferen in de (semi) ‘openbare ruimte’; op straat, in de stad, in een park, op het station, in een museum, café of openbare bibliotheek? Mogen we spelende kinderen of biddende mensen vastleggen? En wat te denken van het maken van opnames van bejaarden, of patiënten in een ziekenhuis? Over dit soort ‘wat kan en mag vragen’ ging het op onze thema-avond. De wet: We begonnen met informatie over de Nederlandse wet en boeiende informatie over de situatie in Duitsland. We zochten naar verschillen en overeenkomsten. Aansluitend oefenden we aan de hand van eigen foto’s met de vraag wat we zelf (volgens onze eigen waarden en normen) toelaatbaar vinden. Vooral de vragen naar wat men moeilijk vond of waaraan men twijfelde.
doel: informatie krijgen maar ook zelf ‘oefenen’ met het vinden van de grens.
resultaat: Het thema leidde tot een boeiend gesprek over wat wij wel-/niet acceptabel vinden tijdens het fotograferen. Ook was het verrassend te horen hoe veel van ons ervaring hebben met zeer boze ‘lijdend voorwerpen’ en/of omstanders. Oppassen dus!

Club: FC De Zutphense
Activiteit: Manders driehoek
Onderwerp: Via de Manders driehoek foto’s bespreken
Aantal deelnemers: werken in groepjes van vier
Locatie: eigen clubruimte

Omschrijving: Foto's bespreken...maar dan anders. De Manders-driehoek is een nieuwe werkvorm voor fotobesprekingen in kleine groepen. Bij deze methode geven fotografen feedback op elkaars foto's op een positieve en actieve manier.
Dit gebeurt door fiches op een bord te leggen op het meest opvallende foto-element.
De fiches zijn vervolgens het vertrekpunt van de bespreking. Hoewel er een bord op tafel ligt, is het zeker geen spel! De driehoek laat op een grafische manier de elementen zien waar je het bij een fotobespreking over zou kunnen hebben en geeft zo houvast en structuur aan de bespreking.
Benodigd: Een Mandersdriehoekbord, te bestellen bij www.mandersdriehoek.nl

Club: Fotoclub Heerhugowaard

Activiteit: actief wedstrijdje/spel

onderwerp: ’10 tegen 10’

aantal deelnemers: 3 teams of 3 fotoclubs

omschrijving: Tien tegen tien is een leuk spel waarin we de aanwezige leden verdelen in 3 teams of waarin 3 fotoclubs met hun team tegen elkaar spelen.
Deze 3 teams "strijden" tegen elkaar in 3 rondes waarbij 2 teams tegen elkaar spelen (A tegen B, A tegen C en B tegen C) met behulp van twee sets van 10 foto's (en 2 “reserve-foto’s”).
In zo’n ronde gebruiken de teams 1 set van 10 foto’s en een reserve foto. In de volgende ronde gebruiken de teams hun 2e set van 10 foto’s en een reservefoto. Deze sets mogen tijdens die ronde niet gewijzigd of aangevuld worden.
Om en om zet een team een eerste foto neer, waarna het andere team uit hun set van 10 foto’s een goede foto kiest die zij daartegenover zetten (een foto mag maar 1 keer gebruikt worden).
De "jury" (de leden van het derde team) scoren allemaal individueel de “winnende” foto van de twee. Hierbij kunnen zij uitleggen waarom zij de ene “beter” vinden dan de ander.
Na telling van de stemmen krijgt het team met de winnende foto een punt. Het team met de meeste gewonnen foto's wint de ronde. Bij een gelijk spel wordt de reserve-foto ingezet zodat er toch een winnaar uit die ronde komt.
Het team met de meeste gewonnen rondes wint het spel. Bij een gelijke eindstand telt het aantal gewonnen foto’s.
Het is de bedoeling om met elkaar een leuke avond te hebben waarin we op een leuke manier kunnen discussiëren waarom de foto "wint" en verder plezier te hebben in het spel.
Mocht de avond met 10 foto’s per team te lang duren, dan kun je natuurlijk kiezen voor een kleiner aantal foto’s per team.

locatie: club, meestal met een hapje en een drankje

doel: een gezellig avond op je fotoclub of met twee andere clubs, waarbij je op een ongedwongen manier foto’s aan het bespreken bent en de onderlinge verbondenheid wordt vergroot/versterkt en je ongemerkt een leerzame avond hebt.

resultaat: een avond binnen de club met veel plezier waarbij iedereen erg enthousiast was, voor herhaling vatbaar! Ook de avonden met twee andere clubs waren erg leuk, waarbij het vooral erg leuk is om leden van andere clubs te leren kennen.