Wil je je laten inspireren door het beste fotowerk van Foto Individueel en Foto Nationaal en meer leren over hoe een jury naar foto's kijkt? Dan mag je dit niet missen! Kom op zondag 2 november 2025 naar het grootse foto-evenement van de Koninklijke Fotobond in het Centrum voor Kunst en Cultuur, Leidsewallen 80, Zoetermeer.
Tijdens deze dag bespreken de juryleden de beste inzendingen van de wedstrijden Foto Individueel en Foto Nationaal. Niet alleen de gecertificeerde foto's komen aan bod, ook opvallende foto's en series die extra aandacht verdienen worden besproken.
Nieuw dit jaar:
Na afloop van Foto Individueel volgt ook de bespreking van de series van Foto Nationaal. Je hoort dus drie verschillende juryteams op één dag – dat maakt het extra interessant!
Waar: Centrum voor Kunst en Cultuur, Leidsewallen 80, Zoetermeer
Wanneer: Zondag 2 november 2025
Toegang: Gratis voor leden van de Fotobond
Mis het niet - een dag vol fotografie, inspiratie en ontmoetingen!
Programma bespreking/uitslag Foto Individueel en Foto Nationaal
08.30 zaal open, inloop
09.00 start programma
09.10 bespreking Foto Individueel 1
11.30 afsluiting bespreking Foto Individueel 1
12.30 bespreking Foto Individueel 2
14.00 afsluiting bespreking Foto Individueel 2
14.30 aanvang bespreking Foto Nationaal
17.00 afsluiting (uiterlijk).
Er is voldoende gratis parkeergelegenheid in de directe omgeving.
Voor hen die met openbaar vervoer komen:
In den Haag overstappen naar de randstadrail is eenvoudiger, randstadrail is geen NS lijn en gebruikt de OV chipkaart, houdt hiermee rekening met de aanschaf van een NS ticket.
Vanuit Den Haag CS; randstadrail lijn 3 of 4 naar Zoetermeer, uitstappen halte Stadhuis en dan richting Dorpsstraat, ongeveer 10 minuten lopen.
Vanuit de richting Utrecht/Gouda; uitstappen station Zoetermeer-Lansingerland en vandaar randstadrail naar halte Stadhuis en dan richting Dorpsstraat, ook ongeveer 10 minuten lopen.
In de omgeving zijn lunchmogelijkheden, maar niet in het cultuurcentrum.
Foto Nationaal is een jaarlijkse salon (expositie) van de Fotobond. Het doel is een expositie samen te stellen van fotoseries bestaande uit 5 samenhangende beelden met een, qua genre, zo breed mogelijke afspiegeling van ontwikkelingen binnen de vrijetijdsfotografie. Er wordt gekozen voor kwalitatief hoogstaand, eigentijds werk. Uit het grote aantal inzendingen zal de commissie maximaal dertien series kiezen. De commissie wordt samengesteld uit professionals uit de fotografiewereld.
LET OP! Leden kunnen alleen op uitnodiging inzenden voor deze expositie.
Reglement Foto Nationaal 2025
Toelichting Reglement Foto Nationaal 2025
Algemene instructie Artificial Intelligence (AI)
Coördinatorduo: Peter en Yolande Willemse.
Heb je vragen over Foto Nationaal? Stuur dan een email naar: fotonationaal@fotobond.nl.
9 november 2024
Martien de Man – freelance fotograaf, docent film en fotografie aan de NAVB (Fotovakschool), eindredacteur en auteur bij Focus Magazine, en documentairemaker op het gebied van natuur en biodiversiteit.
Brendan van den Beuken – directeur van de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie en fotograaf.
Bert Verhoef – documentair en journalistiek fotograaf, winnaar van de Zilveren Camera en nestor van DuPho.
Daarnaast waren Pauli Gerritsen (fotograaf voor de website) en Harm Hakkoer (verslaggever namens de jury) aanwezig.
Via internet werden 180 foto's ingezonden, en 52 kandidaten leverden geprinte series in. Per ronde werden acht series tentoongesteld, waarbij elk jurylid eerst zelfstandig een selectie maakte. Daarna vond een gezamenlijke beoordelingsronde plaats. Tijdens de beoordelingen kwam de rol van artificial intelligence (AI) in fotografie ter sprake. Volgens het Fotobond-reglement zijn AI-gegenereerde beelden niet toegestaan, omdat deze niet voldoen aan auteurschapsvoorwaarden en niet voldoen aan de eisen voor model releases. Bij twijfel kan de organisatie de originele bestanden opvragen (bijvoorbeeld in RAW-formaat met EXIF-data).
In de eerste ronde werden ongeveer dertig series geselecteerd, waarna dertien series voor de finale selectie overbleven. De belangrijkste criteria waren:
In de laatste ronde wezen de juryleden uit de dertien overgebleven series elk de voor hem meest opmerkelijke serie aan. Elk jurylid gaf daarbij een persoonlijke beoordeling:
Martien de Man over Wil Groen:
“Schaduwen vormen een krachtig beeldend element; de hoge contrasten geven de foto’s helderheid en gevoel. Hoewel de opnamen niet ongewoon zijn, blijven ze zeldzaam. De vierkante vormen voegen dynamiek toe.”
Bert Verhoef over Jan Moes:
“Elke foto lijkt een gedicht. Dit is meer dan registratie; het vertelt een verhaal langs de rivier. De stijl wekt de indruk van spontane ‘hipshots’ waardoor de beelden scheef zijn. De mat afgewerkte afdrukken versterken dit effect.”
Brendan van den Beuken over Marco Bastmeijer:
“De zwart-wit techniek in vierkant formaat met hoog contrast is consequent. Er is een sterke interactie tussen voor- en achtergrond, waardoor je als toeschouwer de foto binnenstapt. De serie balanceert portret, context en omgeving, en de opbouw is zorgvuldig met een overtuigende afsluiter.”
Hieronder volgt, in willekeurige volgorde, een opsomming van de 13 geselecteerde series.