Foto Nationaal is een jaarlijkse salon (expositie) van de Fotobond. Het doel is een expositie samen te stellen van fotoseries bestaande uit 5 samenhangende beelden met een, qua genre, zo breed mogelijke afspiegeling van ontwikkelingen binnen de vrijetijdsfotografie. Er wordt gekozen voor kwalitatief hoogstaand, eigentijds werk. Uit het grote aantal inzendingen zal de commissie maximaal dertien series kiezen. De commissie wordt samengesteld uit professionals uit de fotografiewereld.
LET OP! Leden kunnen alleen op uitnodiging inzenden voor deze expositie.
Reglement Foto Nationaal 2025
Toelichting Reglement Foto Nationaal 2025
Algemene instructie Artificial Intelligence (AI)
Coördinatorduo: Peter en Yolande Willemse.
Heb je vragen over Foto Nationaal? Stuur dan een email naar: fotonationaal@fotobond.nl.
2 november 2025
Locatie: Centrum voor Kunst en Cultuur (CKC) Zoetermeer
De jury voor deze beoordeling bestaat uit:
Roos Schouw Uitgever/hoofdredacteur van Focus Magazine.
Ariana James – Artistiek Directeur Toegepaste Fotografie Fotoacademie, Nederlandse Academie voor Beeldcreatie.
Bert Verhoeff – documentair en journalistiek fotograaf, winnaar van de Zilveren Camera en nestor van DuPho.
Daarnaast zijn Pauli Gerritsen (fotograaf voor de website) en Helène van Rijn (verslaggever namens de jury) aanwezig.
Juryproces
Via internet werden 199 series van 5 foto’s ingezonden. Hiervan kregen 34 makers een uitnodiging om geprinte series in te leveren. De beelden worden in rondes van acht series gepresenteerd aan de juryleden. De juryleden vormen zich eerst afzonderlijk een beeld van de werken. Hierna bespreken ze deze gezamenlijk en vindt beoordeling plaats. Enkele werken worden apart gelegd om ze later opnieuw te beoordelen. Eén serie wordt afgewezen omdat deze is gemaakt met beelden die als niet zelf gemaakt bronmateriaal worden beschouwd. Dit is niet toegestaan, al het gebruikte beeld moet voldoen aan de auteurschapsvoorwaarden.
Beoordeling
Bij de beoordeling valt op dat enkele series over-all goed zijn. De jury vindt aspecten als maatschappelijke relevantie, samenhang, consistentie, originaliteit, creativiteit en presentatie belangrijk. Series met een maatschappelijke relevant thema of een onderwerp dat je niet vaak ziet worden extra gewaardeerd. Dit geldt ook voor makers die van ‘niets’ iets weten te maken.
Sommige series zouden krachtiger zijn met een selectie van drie beelden. Het lijkt erop dat fotografen die met een plan op pad zijn gegaan series presenteren met een duidelijker verhaal en beelden die elkaar meer versterken. Het helpt vaak om hulp te vragen. Het is vaak moeilijk om een serie samen te stellen uit eigen werk.
De aandacht voor presentatie van de makers is wisselend. Mooi afgewerkte prints met goede kleuren worden zeer gewaardeerd. Prints van mindere kwaliteit, of passe partouts die niet kleuren bij de beelden maken een minder goede indruk. In enkele gevallen leidt een mindere presentatie ertoe dat werken niet geselecteerd worden.
Van de 34 series gaan er 17 door de naar de tweede bespreekronde, waar er nog 4 afvallen en 13 series in de finale selectie overblijven.
Opmerkelijke series
De juryleden kiezen uit de dertien overgebleven series de voor hen meest opmerkelijke. Elk jurylid geeft daarbij een eigen toelichting:
Ariane James over Juno van Ton Dirven:
“Deze serie is mooi simpel. Je stapt zó in haar leefwereld. Hij geeft je als kijker daar de ruimte voor. De beelden zijn mooi van kleur en ritmiek. De dissident – de foto met het net waar nog net een handje uitsteekt – maakt de serie heel krachtig. Ik heb er wel wat mee!”
Bert Verhoeff over de serie Home Sweet Home van Rob Gerritsen:
“Een mooi verhaal met een treffende titel. Waarom wil je er eigenlijk wonen? De tegenstellingen in de beelden zijn prachtig. Wat een hartstocht om zulke plekken te vinden en er naartoe te reizen om beelden te maken! Deze serie zou ik zelf wel gemaakt willen hebben.”
Roos Schouw over De onzichtbare overtocht van Arthur Winailan:
In eerste instantie mocht deze serie er van mij uit. Ik vond hem te veel ‘in your face’ en vroeg mij af moeten we dit willen zien. Maar tegelijk zie je dit niet vaak van zo dichtbij, een stervende vrouw, en dat maakt de serie bijzonder. De titel vormt een tegenstelling met de harde, contrastrijke beelden van de keiharde realiteit. We hadden over deze serie de meeste discussie, dat alleen al maakt het een opmerkelijke serie.
Hieronder volgt, in willekeurige volgorde, een opsomming van de 13 geselecteerde series.