Foto Nationaal is een jaarlijkse salon (expositie) van de Fotobond. Het doel is een expositie samen te stellen van fotoseries bestaande uit 5 samenhangende beelden met een, qua genre, zo breed mogelijke afspiegeling van ontwikkelingen binnen de vrijetijdsfotografie. Er wordt gekozen voor kwalitatief hoogstaand, eigentijds werk. Uit het grote aantal inzendingen zal de commissie maximaal dertien series kiezen. De commissie wordt samengesteld uit professionals uit de fotografiewereld.
LET OP! Leden kunnen alleen op uitnodiging inzenden voor deze expositie.
Reglement Foto Nationaal
Coördinatorduo: Peter en Yolande Willemse.
Heb je vragen over Foto Nationaal? Stuur dan een email naar: fotonationaal@fotobond.nl.
9 november 2024
Martien de Man – freelance fotograaf, docent film en fotografie aan de NAVB (Fotovakschool), eindredacteur en auteur bij Focus Magazine, en documentairemaker op het gebied van natuur en biodiversiteit.
Brendan van den Beuken – directeur van de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie en fotograaf.
Bert Verhoef – documentair en journalistiek fotograaf, winnaar van de Zilveren Camera en nestor van DuPho.
Daarnaast waren Pauli Gerritsen (fotograaf voor de website) en Harm Hakkoer (verslaggever namens de jury) aanwezig.
Via internet werden 180 foto's ingezonden, en 52 kandidaten leverden geprinte series in. Per ronde werden acht series tentoongesteld, waarbij elk jurylid eerst zelfstandig een selectie maakte. Daarna vond een gezamenlijke beoordelingsronde plaats. Tijdens de beoordelingen kwam de rol van artificial intelligence (AI) in fotografie ter sprake. Volgens het Fotobond-reglement zijn AI-gegenereerde beelden niet toegestaan, omdat deze niet voldoen aan auteurschapsvoorwaarden en niet voldoen aan de eisen voor model releases. Bij twijfel kan de organisatie de originele bestanden opvragen (bijvoorbeeld in RAW-formaat met EXIF-data).
In de eerste ronde werden ongeveer dertig series geselecteerd, waarna dertien series voor de finale selectie overbleven. De belangrijkste criteria waren:
In de laatste ronde wezen de juryleden uit de dertien overgebleven series elk de voor hem meest opmerkelijke serie aan. Elk jurylid gaf daarbij een persoonlijke beoordeling:
Martien de Man over Wil Groen:
“Schaduwen vormen een krachtig beeldend element; de hoge contrasten geven de foto’s helderheid en gevoel. Hoewel de opnamen niet ongewoon zijn, blijven ze zeldzaam. De vierkante vormen voegen dynamiek toe.”
Bert Verhoef over Jan Moes:
“Elke foto lijkt een gedicht. Dit is meer dan registratie; het vertelt een verhaal langs de rivier. De stijl wekt de indruk van spontane ‘hipshots’ waardoor de beelden scheef zijn. De mat afgewerkte afdrukken versterken dit effect.”
Brendan van den Beuken over Marco Bastmeijer:
“De zwart-wit techniek in vierkant formaat met hoog contrast is consequent. Er is een sterke interactie tussen voor- en achtergrond, waardoor je als toeschouwer de foto binnenstapt. De serie balanceert portret, context en omgeving, en de opbouw is zorgvuldig met een overtuigende afsluiter.”
Hieronder volgt, in willekeurige volgorde, een opsomming van de 13 geselecteerde series.