Foto Online

Foto Online is een digitale fotowedstrijd voor alle leden van de Fotobond, die vanaf 2022 tweemaal per jaar wordt gehouden.

Deze wedstrijd wil nadrukkelijk openstaan voor de beginnende fotograaf.
Het is een mooie gelegenheid om je werk te laten toetsen door een vakjury.

Coördinator: Anton Verbeek,
e-mail
fotoonline@fotobond.nl.
reglement Foto Online vs 7.7

divider.jpg

1e Editie 2022


Zilver met 26 punten Ton Wolswijk


Om alle winnende en ingezonden foto's te bekijken klik dan hier.


Wil je gelijk de uitslagenlijst zien? Klik dan hier.


Juryverslag

Het is altijd heel erg leuk een wedstrijd te jureren. Je ziet heel veel foto’s met een prachtige variatie van verrassende beelden. Ook nu zijn er een groot aantal positieve uitschieters die de kundigheid en goede “kijk” van de fotograaf laten zien.

Op de site van de fotobond zijn tal van juryrapporten te lezen die goed advies bevatten over de kwaliteit van de foto’s of het gebrek daaraan. Eigenlijk willen we dat hier niet herhalen. Ook deze editie zagen we de grote kwaliteitsverschillen die bij een beginnerswedstrijd als Foto Online horen.

Toch willen we er twee noemen.

In onder andere de 2e editie van 2021 wordt terecht opgemerkt dat bij (macro)fotografie niet alleen de scherpte van de foto belangrijk is. Wat voor macro geldt, geldt ook voor het genre “Natuur”. Het mag duidelijk zijn dat er veel meer waardering is voor een prachtige opname van een weinig voorkomende vogel of diersoort in de vrije natuur waarbij ook nog de aard van het beestje uitstekend is vastgelegd. Om een dergelijke opname te kunnen maken moet je kennis hebben van het beestje; weten waar en vooral wanneer je deze kunt fotograferen.

Vergelijk deze foto’s zelf eens met de opname van een beestje in de dierentuin en dan kom je waarschijnlijk tot dezelfde conclusie.

Zo ook met (overdreven) bewerkingen. Wanneer je bewerkingen toepast moet je als fotograaf goed afwegen of de bewerking werkelijk een goede toevoeging is. Wordt de foto er beter van? Voegt het duidelijk iets toe aan de sfeer en/of zeggingskracht van de foto? Bewerkingen kunnen prachtig zijn maar blijf kritisch op je werk!

Kijk ook kritisch naar de zeggingskracht van je foto. Waarom maak je deze foto? Wil je bijvoorbeeld iets vastleggen wat je raakt, of een boodschap overbrengen, of een kunstfoto maken? Wat je bedoeling ook is, ‘vertel’ het met wat je op de foto laat zien en hoe je de foto maakt en afwerkt. De kijker zal dan waarschijnlijk ook geraakt worden, langer naar je foto kijken, en wij als jury je foto beter beoordelen.

Als laatste, wanneer je een mindere beoordeling hebt ontvangen doe er dan je voordeel mee door tussen de ingezonden foto’s vergelijkbare foto’s te bestuderen en deze te vergelijken met je eigen foto. Probeer de kwaliteitsverschillen te zoeken en oplossingen te bedenken om je te verbeteren. Daar kun je het meeste van leren en vergroot je plezier in je eigen fotografie.

divider.jpg

Foto Online 3e editie 2021

De derde editie van Foto Online dit jaar is van 1 oktober tot 15 november. Deze wedstrijd is vooral bedoeld voor de beginnende fotograaf, die met het meedoen aan deze wedstrijd zijn fotografische vooruitgang kan toetsen. 
Per lidmaatschap mogen maximaal 2 foto's worden ingestuurd. 
Er is geen thema aan deze wedstrijd verbonden.
Het reglement is vanaf 1 oktober in te zien op deze website onder Foto Online. 

Bekijk hier de winnende foto's en de uitslag van de 3e editie.


Foto Online 1e en 2e editie 2021

> klik hier voor de winnende foto's van Foto Online 2021

Jury verslag Foto Online 2e editie 2021

De jury bestaande uit Nancy Poels, Hans van Weelden en Rob ’s-Gravendijk heeft bij deze 2e editie 487 foto’s beoordeeld.

Naast het feit dat het altijd een boeiende bezigheid is om naar al die foto’s te kijken, zitten er ook wel haken en ogen aan deze bezigheid en die wil de jury u ook niet onthouden.

Voor een ‘opstap’ wedstrijd in de fotobond was de kwaliteit verrassend te noemen. Het zijn natuurlijk niet alleen beginners die mee doen en daarom is het verschil in kwaliteit soms behoorlijk groot.

Nathalie-Kremers_FO1_2021.jpg

Foto: Nathalie Kremers (zilver FO #1 2021)

Veel portretten, steeds meer in zwart-wit, en veel beestjes. Misschien is het nuttig om bij dat laatste wat langer stil te staan. Macrofotografen maken het zichzelf erg moeilijk. Wil je een geslaagde macrofoto maken dan moet je van goede huizen komen. Er zijn meer eisen dan alleen goed scherp. Dat laatste is een kwestie van apparatuur en dus overal te koop. Maar waar ben je als fotograaf? Hoe krijg je een interessante en ook nog spannende macrofoto? Veel foto’s die in dit genre werden ingestuurd zouden uitstekend passen in ‘Grasduinen’ of in een encyclopedie, maar wij willen nou net iets meer. Overigens niets mis met die foto’s in Grasduinen. Wij willen graag iets zien wat we nog niet eerder hebben gezien en dan nog in een spannende setting. Als je veel macrofoto’s hebt gezien dan weet je wat we bedoelen.

Al met al was er veel moois te zien, het was weer echt de moeite waard,

De jury


Elke foto wil iets overbrengen op de kijker: de inhoud. In veel foto's ging het om esthetiek, het overbrengen van een ervaring van schoonheid. Heel wat foto's hadden een relatie met de huidige periode van lockdown (veel titels verwezen daar naar). Herkenbaarheid soms, gezochtheid af en toe, ontroering ook, zoals in één van de foto's die goud heeft gekregen.

Foto's met wat meer diepgang, die je als kijker aan het werk zetten, raken, of verrassen hebben een hogere waardering gekregen dan de meer oppervlakkige.

Behalve de inhoud die je als fotograaf wilt overbrengen is er ook de vormtechnische kant die dat streven moet ondersteunen. In algemene zin was sprake van een goede techniek bij de meeste foto's.

Ondanks het grote aantal foto's, heb je als jury alle tijd om rustig achter de computer de foto's op je te laten inwerken. Dat is het voordeel van online wedstrijden. Het nadeel is dat je geen prints kunt zien: het echte resultaat van je foto-inspanningen.

Als jurylid weet je dat je je eigen fotografische voorkeuren moet zien uit te schakelen, zodat in elk genre de beste foto's ook hun waardering kunnen krijgen. Na afloop hebben de drie juryleden o.l.v. de juryvoorzitter Anton Verbeek in een Zoomsessie een laatste afstemming gemaakt. Het ging dan over foto's waar er opvallende onderlinge scoringsverschillen waren.

Twee foto's hebben goud gekregen:

Bert Wolfs.JPG
Willemien Kamps.JPG

De foto van Bert Wolfs laat een leeg stukje straat zien met wat schaduwen. Met minimale visuele elementen binnen het kader is een suggestief beeld ontstaan. De schaduw van die mens is essentieel voor de kracht van de verbeelding die deze foto oproept. De compositie is perfect gekozen, de vignettering functioneel en niet overdreven, de verdeling van lichte en donkere delen over het vlak, de aansnijding links, allemaal goed en afgewogen. Ook op de technische uitvoering is niets aan te merken.

De tweede foto met goud is van de hand van Willemien Kamps. Een oude man kijkt naar buiten met verlangen in zijn blik. Een aandoenlijke hand steunt daarbij op de vensterbank. Wat buiten voor de man te bieden zou hebben is in de weerspiegeling te zien. Dat is niet veel: een smalle straat met een scheef paaltje en aan de overkant een winkelruit. Toch is het kennelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk voor deze man.
Uit alles spreekt een groot verlangen om bevrijd te worden vanuit de eenzaamheid van het opgesloten zijn door de lockdown en het moeten vermijden van besmettingsgevaar. Deze foto brengt het gevoel van de hedendaagse beperkingen indringend over.

Dank aan alle deelnemers en dank aan de uitstekende organisatie. Zij maakten dat het jureren weer een plezierige bezigheid was.

De jury: Monique de Zwart, Gerard Hol en Hans Brongers